سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در هنگام کاهش وزن، جزئیات اهمیت زیادی ندارند و این اصول است که مهم است. هر متخصص تغذیه ¬ای با این مساله موافق است که کاهش وزن سالم شامل یک سری اصول اساسی است که همه بدون استثنا باید رعایت کنند. این اصول هسته اصلی هر رژیم لاغری خوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ‌ترین ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: با بهترین رژیم لاغری زنان آشنا شوید.

خود نظارتی

تحقیقات نشان داده است که توجه به آنچه می خورید یکی از مهم ترین ویژگی های رژیم غذایی اصولی برای کاهش کالری دریافتی است. استراتژی های خود نظارتی یک عادت کلیدی در میان افراد موفق به کاهش وزن است.

یک مجموعه تحقیقاتی متشکل از چندین هزار مرد و زن که به طور متوسط هر کدام ۲۹ کیلوگرم وزن کم کرده اند و وزن خود را به طور متوسط  ۶ سال حفظ کرده اند، ثابت می کند که فرایند خود نظارتی تا چه حد اهمیت دارد. همچنین وزن‌ کردن مداوم یکی دیگر از ویژگی های رژیم غذایی اصولی و ازجمله عادت‌های مفید خود نظارتی در بین افرادی است که به دنبال کاهش وزن با رژیم های غذایی رایج هستند. این عادت اجازه می‌دهد تا متقاضیان از حرکت به سمت چاقی و خنثی کردن تلاش های خود، اجتناب کنند.

محدودیت های انتخابی

تقریباً هر رژیم لاغری اصولی دارای فهرست “غذاهای ممنوعه” است. هیچ رژیم لاغری اصولی بدون محدود کردن غذاهای چاق کننده، متقاضی را به کاهش وزن نمی رساند. اکثر متخصصان تغذیه موافقند که چربی های مضر موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، غذاهای حیوانی و کربوهیدرات های مضر در شیرینی های فرآوری شده مقصر اصلی چاقی هستند. با این حال، متخصصان تغذیه نسبت به اعمال محدودیت های غذایی بیش از حد هشدار می دهند. همانند رژیم لاغری پالئو.

مصرف غذاهایی با چگالی کالری کم

به تعداد کالری در واحد حجم در یک غذای معین، چگالی کالری یا چگالی انرژی گفته میشود. از آنجایی که آب و فیبر رژیمی دارای کالری نیستند؛ بنابراین غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آب یا فیبر هستند، می توانند بسیار خوب و موثر باشند! البته بر عکس آن یعنی غذاهای فرآوری شده از نظر کالری، بسیار متراکم هستند و طبیعتا باید در لیست ممنوعه قرار بگیرند. تحقیقات انجام شده، تمایل افراد به حجم ثابتی از غذا را صرف نظر از تعداد کالری موجود در آن را نشان میدهند. (این یعنی که افراد می توانند از سبزیجات زیاد استفاده کنند و نگران چیزی نباشند!) در این امر می توانید از رژیم کالری شماری کمک بگیرید.

جمع بندی نهایی

هر یک از ما از نظر متابولیکی و روانی منحصر به‌ فرد هستیم. به همین دلیل هیچ برنامه غذایی واحدی وجودندارد که برای همه خوب باشد. بنابراین هر فردی باید آنچه را که برای خودش مفید است با مشورت متخصص تغذیه پیدا کند. اما نکات معینی مانند ویژگی‌های رژیم غذایی اصولی وجود دارند که به طور جهانی کاربرد دارند. درک این اصول برای یافتن برنامه مناسب شما ضروری است.

منبع

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

امروزه بسیاری از افراد دچار چاقی و اضافه وزن مفرط هستند. این چاقی و اضافه وزن ممکن است دلایلی متفاوتی از جمله پرخوری عصبی، سبک زندگی ناسالم، تغذیه غلط و ... باشد.

یکی از بهترین روش های لاغری تغییر در رژیم غذایی است. افراد برای شروع رژیم غذایی باید مناسب ترین و پایدارترین برنامه رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنند. با توجه به توصیه پزشکان و متخصصین تغذیه میتوانید یکی از انواع رژیم ها را انتخاب کنید. که برخی بر کاهش اشتها تاثیر میگذارند، درحالیکه برخی دیگر کالری‌، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند. باید بدانید که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست. یعنی ممکن است یک رژیم غذایی برای فردی موثر و برای فرد دیگری موثر نباشد. بنابر این شما باید یک رژیم لاغری اصولی و متناسب با شاخص بدنی خودتان انتخاب کنید. در ادامه با انواع رژیم غذایی آشنا میشوید.

رژیم پالئو :

رژیم پالئو بر این باور است که افراد باید همان غذاهایی را بخورد که اجدادشان (غارنشینان) قبل از توسعه کشاورزی میخورند. این رژیم غذایی بر غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزی ها، میوه ها، آجیل و دانه ها تاکید دارد. رژیم غذایی پالئو توانایی این را دارد که به کاهش وزن قابل توجه و کاهش اندازه دور کمر کمک کند. افرادی که با رژیم غذایی پالئو پیش میروند به طور خودکار کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و حدود 300تا 900 کالری کمتر در روز مصرف میکنند. این رژیم غذایی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول، قندخون، تری گلیسیرید خون و فشار خون موثر است.

رژیم گیاه خواری:

یکی از سخت ترین نوع های رژیم های غذایی، رژیم گیاه خواری است. در این روش علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم مرغ، محصولات مشتق شده از حیوانات مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین دی را نیز حذف می‌کند. این رژیم به کاهش وزن افراد کمک میکند، زیرا چربی دریافتی در طول روز کاهش یافته و میزان مصرف فیبر بالاست که باعث میشود افراد احساس سیری کنند. در رژیم غذایی گیاه خواری، غذاهای حیوانی بطور کامل حذف میشوند و باید درنظر گرفت حذف این غذاها میتواند باعث حذف تعداد زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین بی 12، ویتامین دی، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا 3 شود. کمبود این مواد مغذی را با خوردن مکمل ها میتوانید جبران کنید.

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

رژیم لاغری مدیترانه ای:

رژیم مدیترانه ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هیچ‌ چیز در آن ممنوع نیست، اما بر غذاهای کامل، بیشتر گیاهان تمرکز دارد. اگرچه همه چیز در رژیم مدیترانه‌ای گنجانده شده است، اما شیرینی و گوشت قرمز کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذاها تقریباً دو بار در ماه مصرف می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای از قدیم به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای شهرت دارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری، غنی بودن از غذاهای خوش طعم و سرشار از فواید سلامتی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در بین رژیم گیرندگان محسوب می‌شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزایش وزن، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

منبع : www.dritm.ir

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

ما در فیزیک به میزان گرمای مورد نیاز برای بالا بردن دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس ، 1کالری میگوییم.

کالری یک از مهم ترین واحدهای سنجش انرژی در انواع علوم مختلف از جمله فیزیک و شیمی محسوب میشود. اما ما اغلب از کالری برای نشان دادن میزان انرژی تولیدی هر ماده غذایی استفاده میکنیم. در این مقاله شما با کالری و نحوه محاسبه آن بیشتر آشنا میشوید.

منظور از کالری مواد غذایی چیست؟

باید توجه داشته باشید که انرژی مورد نیاز هر شخص از طریق مصرف مواد غذایی تامین میشود. درون هر ماده غذایی مقادیر مختلفی انرژی نهفته است. سوخت بدن هر انسان از این طریق تامین میشود. بدین صورت که انرژی نهفته داخل مواد غذایی وابسته به متابولیسم بدن و توسط فعالیت های سلولی خاصی آزاد میشود. 

سوخت آزاد شده از مواد غذایی نیز انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه مارا تامین میکند. زمانیکه از کلمه کالری در زمینه مواد غذایی استفاده میشود باید بدانیم که منظور انرژی نهفته در درون هر ماده مغذی است که توسط سلول های بدن آزاد شده و امکان انجام فعالیت های روزانه را به ما میدهد. باید در نظر داشته باشید که مواد گیاهی میزان کالری بسیار کمتری دارند به همین دلیل بسیاری از افراد روش لاغری با کدو را پیش می گیرند.

متخصصان تغذیه و بسیاری از افراد عادی از کلمات کالری و کیلوکالری برای بیان "میزان انرژی مصرفی" استفاده میکنند. بنابراین زمانیکه میگوییم یک لیوان شیر 110 کالری انرژی دارد یدین معناست که با مصرف یک لیوان شیر 110واحد انرژی در بدن انسان تولید میشود. باید توجه داشته باشید که میزان کالری موجود در سبزیجات کمتر از بقیه مواد است. برخی افراد نیز برای کاهش میزان کالری مصرفی از یک رژیم گیاهخواری استفاده میکنند. همچنین برای کنترل میزان کالری دریافتی روزانه خود می توانید از یک رژیم کالری شماری استفاده کنید.

 

میزان انرژی مصرفی در طول روز چقدر است؟

بدن هر فرد برای انجام فعالیت های روزانه به مقداری انرژی نیاز دارد. طبق گفته ها این انرژی از طریق مواد غذایی تامین میشود. ما برای حفظ سلامتی و تناسب اندام باید میزان انرژی دریافتی از کالری های مصرفی را بصورت روزانه اندازه گیری کنیم.

چاقی و لاغری افراد بر اساس BMI تعیین می شود. BMI یا همان شاخص توده بدنی اگر بالاتر از 30 باشد فرد دچار چاقی است و باید از یک رژیم غذایی همانند رژیم کالری شماری استفاده کند.

همچنین اگر فرد دارای BMI پایین تر از 18.5 باشد بدین معناست که فرد دچار کم وزنی است و باید از یک رژیم چاقی پیروی کند.

 

مقدار انرژی مورد نیاز هر فرد متغیر است و به 2عامل وابستگی دارد:

  • BMR
  • فعالیت فیزیکی شخص

 

BMR : نرخ متابولیسم پایه است که با توجه به جنسیت افراد بصورت متفاوت محاسبه میشود.

BMR در زنان  ß ( سن × 7/4) – ( قد × 7/1 ) + ( وزن ×6/9) + 655

BMR در مردان  ß  ( سن ×8/6) – ( قد × 5) + ( وزن ×7/13) + 66

فعالیت فیزیکی:

فعالیت بسیار کم  ß     BMR × 2/1

فعالیت کم  ß     BMR × 375/1

فعالیت متوسط  ß     BMR × 55/1

فعالیت زیاد   ß     BMR × 725/1

فعالیت بسیار زیاد  ß     BMR × 9/1

 

عدد بدست آمده از فرمول های بالا انرژی لازم مصرفی  در طول روز را نشان میدهد که برای حفظ وزن کاربرد دارد. بطور کلی انرژی مورد نیاز زنان در طول روز بین 1600 تا 2000 و برای مردان 2000 تا 3000 میباشد. زنان برای کاهش وزن همچنین می توانند از بهترین رژیم لاغری برای زنان استفاده کنند.

منبع: www.dritm.ir

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

در این بیماری هنگام خواب تنفس فرد قطع یا بسیار کم می‌شود به طوری که حالت خفگی به او دست می دهد و باعث می‌شود فرد خواب راحتی نداشته باشد. آپنه خواب خطر سکته مغزی، سکته قلبی و ابتلا به فشارخون را بالا می‌برد. در این مقاله درباره انواع، علائم، علت های این بیماری توضیح می‌دهیم.

این عارضه هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه در مردان شایع‌تر است. دلیل اصلی این بیماری چاقی مفرط و پرخوری عصبی است. که با پیروی لز یک رژیم لاغری اصولی می توانید چاقی مفرط را کنترل کنید.

انواع آپنه خواب

این بیماری سه نوع است:

آپنه خواب مرکزی

در آپنه مرکزی ارتباط مغز با عضلات تنفسی به طور موقت به مدت 10 الی 30 ثانیه قطع می‌شود و فرد با حالت خفگی از خواب می‌پرد؛ این بیدار شدن به‌طوری کوتاه است ‌که شما متوجه آن نمی‌شوید. این نوع از آپنه خواب معمولاً مربوط به یک بیماری زمینه‌ای است. به‌ عنوان‌ مثال سکته مغزی، عفونت مغز یا در موارد نادر تومور مغزی. داروهای ضد درد مانند مواد افیونی نیز می‌توانند در روند طبیعی تنفس اختلال ایجاد کنند.

آپنه خواب انسدادی

 آپنه انسدادی رایج‌ترین نوع این بیماری است که در آن ماهیچه‌های پشت گلو شل شده و لوله تنفسی فرد مسدود می‌شود. عوامل متعددی خطر انسداد مجاری را افزایش می‌دهند.

ویژگی‌های آناتومیکی بدن فرد مانند اندازه گردن، فک، لوزه‌ها و سایر بافت‌های پشت گلو مستقیماً بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد. آپنه خواب یکی از بیماری های مرتبط با چاقی است. چاقی به تنگ شدن آناتومیکی مجاری تنفسی کمک می‌کند و تحقیقات نشان داده است که افزایش 10 درصدی وزن می‌تواند معادل افزایش شش برابری خطر آپنه انسدادی خواب باشد.

آپنه خواب مختلط

در حالتی که فرد به آپنه خواب مرکزی و آپنه انسدادی خواب همزمان مبتلا باشد، به آن آپنه خواب مختلط می‌گویند.

علت به وجود آمدن آپنه خواب

  • چاقی یکی از دلایل ابتلا به آپنه خواب است. رسوبات چربی در اطراف اندام تنفسی ممکن است باعث تنگی نفس شود. البته همه افرادی که به این بیماری مبتلا هستند چاق نیستند.
  • افراد مبتلا به فشارخون بالا نیز در معرض خطر آپنه خواب هستند.
  • نارسایی قلبی یا کلیوی نیز در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است.
  • افرادی که گردن‌های کلفت دارند نیز در معرض خطر هستند.
  • اگر با بینی سخت نفس می‌کشید احتمال اینکه در خواب دچار تنگی نفس شوید وجود دارد.

آپنه خواب در مردان بیشتر از زنان وجود دارد.به طور کلی، از هر چهار مرد یک نفر مبتلا به آپنه خواب است. در خانم‌ها اغلب با نزدیک شدن به دوران یائسگی به دلیل کاهش هورمون‌های زنانه این بیماری به وجود می‌آید.

 

منبع : www.dritm.ir

  • Elnaz Shokri