سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی

۱۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افراد زیادی هستند که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند. برخی نیز به دلیل کمبود وزن به دنبال یک رژیم چاقی و افزایش وزن هستند. اما افرادی که از چاقی رنج می برند باید به دنبال یک رژیم لاغری اصولی بگردند.

زمانی که درمورد رژیم غذایی صحبت می شود، همه افراد به دنبال یک الگوی غذایی عجیب و غیر معمول هستند که بتوانند بوسیله آن کاهش وزن داشته باشند. اغلب به دنبال یک رژیم لاغری سریع همانند رژیم آب درمانی 3 روزه هستند.

مسئله و مقوله لاغری برای زنان بیشتر اهمیت دارد. همیشه به دنبال بهترین رژیم لاغری برای زنان هستند.

ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی

اولین قدم برای پیدا کردن یک رژیم لاغری اصولی مراجعه به پزشک است. بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را می توانید پیدا کنید. یکی از مواردی که می تواند به شما در مسیر کاهش کمک کند، لیست غذاهای کم کالری است. این گونه غذاها برای افرادی که تحمل گرسنگی را ندارند می تواند بسیار مفید باشد. البته گفتنی است که غذاهای سیر کننده و کم کالری باعث می شوند که شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

باید توجه داشته باشید که یک رژیم لاغری باید ویژگی هایی داشته باشد تا به شخص همانند رژیم جنرال موتورز فشار وارد نشود. در ادامه برخی از آنها را نام می بریم:

حذف وعده غذایی ممنوع

شاید باور داشته باشید که با حذف یک وعده غذایی راحت تر می توانید کاهش وزن داشته باشید اما این کار اشتباه است. زیرا در وعده بعدی مجبور به مصرف غذای بیشتری می شوید.

حذف گلوتن ممنوع

گلوتن یک پروتئین است که در انواع غلات ها همانند: گندم و جو پیدا می شود. حذف یک گروه غذایی در یک رژیم لاغری اصولی می تواند موجب کمبود مواد مغذی و دیگر مشکلات سلامتی شود.

اگر رژیم لاغری پاسخگو نبود چه کنیم؟

زمانی که شما تمام راهای لاغری و کاهش وزن را امتحان کرده باشید، پزشک متخصص به شما روش های دیگری را توصیه می کنند. برخی از افراد هستند که با توجه به شاخص توده بدنی شان نیاز به لاغری دارند. در پاسخ به سوال bmi شاخص توده بدنی چیست باید بگوییم که به کمک آن میزان تقریبی چربی بدن اندازه گیری می شود.

پزشک متخصص پس از رژیم های لاغری به شما توصیه می کند که به دنبال ورزش برای لاغری شکم و پهلو بروید و اگر کاهش وزن حاصل نشد، باید راه های دیگری را در پیش بگیرید. عمل های لاغری گام آخر برای کاهش وزن و لاغری است.

که البته گفتنی است معروف ترین عمل لاغری, جراحی لاغری اسلیو معده است.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

زمانیکه بحث جراحی لاغری به میان می آید، افراد مختلف می توانند نظرات متفاوتی داشته باشند. برخی از افراد معتقدند که عمل های لاغری یکی از بهترین روش های لاغری است که سریعا باعث کاهش وزن می شود. برخی نیز معتقدند که عوارض عمل های لاغری بسیار زیاد بوده و گاها ممکن است جان بیمار به خطر بیافتد. اما برای اینکه بهتر با موارد این عمل آشنا شویم باید از تجربه کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند کمک بگیریم.

قبل از هرچیزی باید ابتدا با عمل های لاغری آشنا شوید.

عمل جراحی لاغری

افرادی که با استفاده از انواع روش های لاغری از جمله:

به وزن دلخواه نرسیده اند. به پزشک مراجعه می کنند و پزشک لاغری با محاسبه BMI نتیجه گیری می کند که کدام یک از انواع عمل ع=های لاغری می تواند به شخص کمک کند.

انواع عمل های لاغری

عمل های لاغری انواع مختلفی دارد که برخی با دستکاری و برش معده و برخی دیگر نیز با پرکردن حجم معده اتفاق می افتد. انواع عمل های جراحی لاغری عبارتند از:

  • جراحی اسلیو معده
  • جراحی ساسی بای پس معده
  • بالون معده
  • بوتاکس معده
  • لاپاراسکوپی

اسلیو معده

معروف ترین و محبوب ترین عمل لاغری، عمل لاغری اسلیو معده نام دارد. در اینن عمل لاغری، پزشک متخصص حدود 80 درصد از حجم معده را برش می دهد و این امر باعث لاغری و کاهش وزن می شود

به طور کلی چند درصد ممکن است هر بیمار دچار عوارض هنگام جراحی شود؟

حدودا یک درصد و اگر زود تشخیص داده شود که بیمار دچار این عوارض شده، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را درمان کرد. تا جایی که پس از چند روز بیمار می‌تواند به شرایط عادی برگردد و نیاز نباشد به صورت طولانی‌مدت در بیمارستان بستری باشد.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

وقتی به یک جامعه همانند امریکا نگاه می کنیم، می بینیم که افراد زیادی از مشکلات چاقی و اضافه وزن رنج می برند. اما افرادی هم هستند که به دلیل لاغری بیش از حد دچار مشکل شده اند. لاغری به اندازه چاقی می تواند مشکل ساز باشد و سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به این افراد یک رژیم چاقی توصیه می شود.

اما باید بدانید که چاق شدن و پیدا کردن یک رژم چاقی به معنای خوردن غذاهای ناسالم و یا فست فود نیست. بلکه برای چاق شدن نیز باید از یک رژیم چاقی اصولی استفاده کنید.

کمبود وزن به چه معناست؟

افرادی دچار کمبود وزن هستند که با محاسبه شاخص توده بدنی آنها به عددی کمتر از 18 و نیم برسیم. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این افراد جرم بدنی کمی دارند و دچار کمبود وزن هستند. همچنین افرادی که BMI آنها بیش تر از 30 باشد، جزو دسته افراد چاق محسوب می شوند.

افرادی که دچار اضافه وزن شدید هستند و از چاقی رنج می برند، می توانند از یک رژیم لاغری سالم استفاده کنند. اما افرادی هستند که پس از استفاده از ورزش برای لاغری و رژیم غذایی برای لاغری نا امید شده و به دنبال یک راه سریع تر برای لاغری و کاهش وزن می گردند. به این افراد انواع عمل های لاغری و عمل اسلیو معده توصیه می شود.

عوارض کمبود وزن چیست؟

پیدا کردن یک رژیم چاقی مناسب بسیلر سخت است و این امر دغدغه بسیاری از افراد است. کمبود وزن می تواند به اندازه اضافه وزن و چاقی مفرد مضر باشد. می توان بیان کرد که ارتباط کمبود وزن با خطر ابتلا به مرگ زود هنگام در مردان 140 درصد و در زنان 100 درصد بیشتر بود.

لیست غذاهای چاق کننده

افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند باید از انواع غذاهای چاق کننده استفاده کنند. به صورت خلاصه و تیتروار باید بگیم که برای افزایش وزن باید از مواد غذایی پر کالری مایع مثل اسموتی ، آب میوه ، معجون و مغزها و خرما و جوانه گندم و کره بادام زمینی استفاده کنید.

برای افرادی هم که به دنبال کاهش وزن هستند، استفاده از لیست غذاهای سیر کننده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

افرادی که به اضافه وزن و چاقی مفرط مبتلا هستند، همیشه به دنیال یک راه سریع و آسان برای لاغری و کاهی وزن می گردند. عمل اسلیو معده یکی از این راه ها به شمار می آید.

رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه می توانند در مدت زمان کمی باعث کاهش وزن شما بشوند اما اینگونه رژیم ها توسط پزشکان توصیه نمیشه و بصورت بسیار سریع برگشت پذیر هستند. همچنین پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بهترین روش لاغری را برای خود انتخاب کنید.

انواع عمل های لاغری

انواع عمل های جراحی چاقی بر سه پایه اصلی استوارند.

  • دستگاه گوارش را محدود می کند.
  • ایجاد سو جذب برای بدن
  • ترکیبی از هر دو

از جمله انواع عمل های لاغری می توان به ساسی بای پس معده، اسلیو معده، لاپاراسکوپی و ... اشاره کرد که معروف ترین عمل جراحی لاغری اسلیو معده است. در این عمل حدود 80 درصد از حجم معده از بدن خارج می شود و معده به شکل موز یا آستین در می آید ( اسلیو در لغت انگلیسی به معنای آستین می باشد).

با کاهش حجم معده حجم ورود غذا به معده شما کاهش می یابد و شما زودتر احساس سیری می کنید. این عمل برای کسانی مناسب است که تنها حجیم خوار اند و با این عمل معده حجم کمتری از مواد غ ذایی را در خود جا داده و در نتیجه باعث سیری زودرس در شما خواهد شد.

عمل جراحی اسلیو معده چه تاثیری دارد؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف یکسان نیست اما در حالت استاندارد حدود 60 تا 70 درصد اضافه وزن شما در سال اول کم می شود.

به عنوان مثال اگر شما با توجه به محاسبه شاخص توده بدنی خود 90 کیلوهستید و 30 کیلو اضافه وزن دارید حدود 60 تا 70 درصد این 30 کیلوگرم در سال اول از شما کسر می شود و بععد از یکسال با توجه به شرایط شما روند کاهش وزن ادامه یا خاتمه می یابد. البته که محاسبه کالری مورد نیاز بدن تان بطور روزانه کمک بزرگی می تواند به شما بکند.

در پایان باید این نکته را بیان کنیم که انتخاب نوع عمل جراحی با توجه به فاکتورهای بسیار زیادی انجام می گیرد و نمی توان برای همه ی افراد از یک نسخه و یک عمل خاص استفاده کرد.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

انواع غذاهای سیر کننده و کم کالری باعث می شوند که مدت زمان بیشتری در روز احساس سیری کنید و انرژی مورد نیاز بدنتان برای زمان بیشتری تامین شود. غذاهای سیر کننده و کم کالری یکی از بهترین انتخاب هایی است که افراد می توانند در رژیم غذایی خود جای دهند.

برای مثال موادی که حاوی قند زیادی هستند باعث می شوند که در مدت زمان کمی احساس سیری زیاد و شدیدی داشته باشید. البته باید در نظر بگیرید که این مواد غذایی احساس سیری شدید دارند اما همچنین کالری بالایی نیز دارا هستند.  افرادی که از عمل لاغری فراری هستند باید راه هایی همچون مصرف غذاهای سیر کننده را انتخاب کنند.

بهترین غذاهای سیر کننده کدامند؟

اگر شما از مواد غذایی سیر کننده و کم کالری استفاده کنید و به غذاهای خود اضافه کنید، سلامت خود و خانواده خود را می توانید تضمین کنید.  در ادامه با انواع غذاهای سیر کننده و کم کالری آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری یک ماهه چه کمکی به کاهش وزن می کند؟

سوپ غذای کم کالری مقوی

سوپ ها جزء غذاهای کم کالری هستند که با وجود مایع بودن، می توانند احساس سیری مناسبی را به شما بدهند. آن ها ممکن است به مدت طولانی در معده باقی بمانند و این باعث می شود که مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید.

املت جزء ساده ترین غذاهای کم کالری به حساب می آید و انواع مختلفی از آن وجود دارد که با توجه به موادغذایی استفاده شده در آن، میزان کالری دریافتی شما توسط آنان متفاوت خواهد بود. انواع املت شامل املت اسفناج، املت سیب زمینی، املت یونانی و ... می شود.

ماهی

مصرف ماهی به خصوص ماهی های کم کالری همچون سالمون را حتما در رژیم خود قرار دهید. ماهی به عنوان یک غذای کم کالری نسبت به سایر غذا‌های غنی از پروتئین از جمله تخم مرغ و گوشت گاو، به میزان بیشتری می‌ تواند احساس سیری ایجاد کند و در واقع دارای بالاترین رتبه بین تمام غذا‌های مورد آزمایش می‌ باشد.

انواع سالاد

سالاد یکی از معروف ترین غذاهای سیرکننده ای است که در عین سبک بودن، باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و در نتیجه فرد کمتر به سراغ تنقلات و خوراکی ناسالم می رود. از پر طرفدار ترین سالادها می توان موارد زیر را نام برد: سالاد سزار، سالاد مرغ سبز، سالاد سیب زمینی، سالاد یونانی و ... .

بیشتر بخوانید: لاغری با روزه خواری چگونه است؟

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز به عنوان یک صبحانه کم کالری و سیرکننده در بین طرفداران رژیم غذایی سالم و خصوصا ورزشکاران شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که در وعده صبحانه تخم ‌مرغ آب پز میل می‌ کنند در طول روز احساس گرسنگی کمتری می‌ کنند و در نتیجه کالری کمتری در ادامه روز دریافت می ‌کنند.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

رژیم لاغری یک ماهه

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در طول روز، بارها جلوی آینه بایستید و به شکم و پهلوهای خود با ناراحتی چشم بدوزید. یا شاید پیش آمده باشد که دائماً خودتان را با زنان و مردان لاغری که در رسانه‌ها می‌بینید، مقایسه کرده و غبطه بخورید.

اما تصمیم برای کاهش وزن فقط به کلیشه‌های زیبایی محدود نمی‌شود. در واقع انگیزه‌ی اصلی برای کاهش وزن، باید سلامتی و دوری از بیماری‌های مربوط به چاقی باشد. افرادی که به دنبال انواع عمل لاغری نیستند و می خواهند با کمک یک رژیم لاغری کاهش وزن داشته باشند به دنبال رژیم لاغری یک ماهه می روند.

در ادامه شما را با انواع رژیم لاغری یک ماهه که تمامی آن‌ها استاندارد و قابل قبول هستند آشنا می‌کنیم.

انواع رژیم لاغری یک ماهه

امروزه رژیم‌های غذایی بسیاری وجود دارد که از قضا بیشتر آن‌ها مفید و موثر هستند. اما نکته‌ی اصلی این‌جا است که شما باید دنبال رژیمی بگردید که آن را دوست دارید و می‌توانید در دراز مدت به آن پایبند باشید.

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کامل برای افرادی مناسب است که می‌خواهند وزن خود را کاهش داده و بدن سالم‌تری داشته باشند. این نوع رژیم غذایی انعطاف‌پذیر است و به شما این امکان را می‌دهد تا میزان کربوهیدرات مصرفی خود را بسته به نیازها و اهداف‌تان از رژیم غذایی تنظیم کنید.

این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و چربی است؛ اما نشاسته، کربوهیدرات و غذاهای فرآوری شده‌ی کمی دارد. استفاده از غذاهای کم کالری دراین روش بسیار مهم است.

رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای، یک رژیم غذایی فوق‌العاده است که به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است. این رژیم غذایی به ویژه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش به‌سزایی دارد و همان‌طور که از اسمش مشخص است، روی غذاهایی که معمولاً در قرن بیستم در منطقه‌ی مدیترانه مصرف می‌شد، تاکید می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مقدار زیادی سبزیجات، میوه، ماهی، مرغ، غلات کامل، حبوبات، لبنیات و روغن زیتون طبیعی را شامل می‌شود. انواع غذاهای سیر کننده به شما در این رژیم به شما کمک بسزایی می کند.

رژیم لاغری یک ماهه رایگان

در رژیم لاغری یک ماهه رایگان، شما می‌توانید بدون نگرانی هر سه وعده غذایی خود را میل کنید. در این رژیم هر سه گروه کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها به میزان لازم گنجانده شده اند. گاهی حذف برخی مواد غذایی مهم نظیر چربی، کربوهیدرات و… می‌تواند باعث کمبود برخی ویتامین‌ها و مشکلات شدید کبد، کلیه، پوست و مو شود.

متأسفانه برخی از رژیم‌ها تنها با هدف سودجویی برخی افراد طراحی شده اند. شاید در دو سه روز یا هفته اول رژیم بتوانید میزان زیادی از وزن خود را کم کنید. اما باید بدانید غالب وزن از دست داده، آب بدن است که می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای کلیه شما شود. در برخی رژیم‌ها، مصرف کربوهیدرات قطع یا بسیار کم می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی نظیر خستگی، افسردی، بد خلقی و دیگر مشکلات روحی را در پی داشته باشد.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

یکی از پدیده های زندگی ماشینی و مدرن که منجر به تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و فعالیت های بدنی افراد شده، معضلی به نام چاقی و اضافه وزن است. یکی از جدیدترین روش‌ها برای کاهش وزن سریع، نوعی عمل لاغری به نام عمل اسلیو معده است.

عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

این روش معمولا به صورت لاپاراسکوپیک انجام می شود که در آن ابزارهای باریکی از طریق چندین برش در قسمت فوقانی شکم وارد بدن می شوند. در حین عمل اسلیو معده حدود ۷۰ درصد معده برداشته می شود و معده شکلی لوله مانند پیدا می کند که تقریبا به اندازه و شکل یک موز است.

کاندیدای مناسب عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده عموما زمانی انجام می شود که روش های دیگر مانند رژیم غذایی و فعالیت های جسمانی نتیجه در بر نداشته اند. این افراد از انواع غذاهای سیر کننده استفاده کرده اند اما نتوانسته اند که کاهش وزن داشته باشند. همچنین غذاهای کم کالری نیز به این افراد کمک نکرده است.

بطور کلی این جراحی برای افراد دارای شرایط زیر مناسب است:

افراد دارای شاخص توده بدنی BMI 40 یا بالاتر ( چاقی شدید ).

افراد دارای BMI 35 تا ۳۹.۹ که دیگر مشلات جدی مربوط به چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و یا آپنه خواب شدید را نیز مبتلا هستند. در برخی موارد اگر BMI فرد بین ۳۰ تا ۳۴ باشد و به برخی بیماری های خطرناک دیگر مربوط به چاقی نیز دچار باشد ممکن است انواع خاصی از جراحی چاقی توصیه شود.

همچنین فرد باید تمایل به این داشته باشد که تغییراتی دائمی در زندگی خود ایجاد کند تا به سبک زندگی سالم تری منجر شود. ممکن است فرد نیاز به این داشته باشد تا در برنامه های فالو آپ بلند مدت که شامل کنترل تغذیه، سبک زندگی و رفتار و وضعیت سلامت  و ورزش برای لاغری فرد می شود.

آن‌چه که در نهایت باید بدانید

در نهایت باید بدانید که داشتن آرامش و پا پس نکشیدن از ادامه راه می‌تواند اصلی‌ترین گزینه در به‌موفقیت‌رسیدن این جراحی باشد. این موضوع را باید آویزه گوشتان کنید که برخلاف جشن آمردادگان که جاودانگی طبیعت را جشن می‌گیرد، شما فرسنگ‌ها با جاودانگی فاصله دارید و این رژیم هم در کنار تمام مزایا و معایبی که دارد فقط به بالارفتن کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

رژیم فستینگ که به آن رژیم روزه داری متناوب یا رژیم 16/8 هم گفته می شود؛ نوعی رژیم لاغری است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند 16 ساعت از شبانه روز را روزه می گیرند (البته مصرف آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری در این ساعات مجاز است) و کلیه کالری مورد نیاز بدن خود را در مدت 8 ساعت باقیمانده مصرف می کنند.

اگر رژیم فستینگ به طور اصولی انجام گیرد، می‌تواند تاثیرات خوبی مانند کاهش وزن، رژیم لاغری دیابت نوع دو و دیگر مزایا را روی بدن داشته باشد. همچنین میتواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها هم شود.

چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟

در واقع آسان ترین راه گرفتن رژیم 16/8 این است که ساعات روزه داری (16 ساعت) زمانی انتخاب شود که فرد خواب است یا تحرک آنچنانی ندارد. برخی از متخصصین هم پیشنهاد می کنند که مصرف غذا را در اوایل شب متوقف کنید؛ چرا که متابولیسم بدن در این زمان کاهش پیدا می کند.

رژیم آب درمانی یک نوع رژیم فستینگ نیز می تواند محسوب شود.

رژیم روزه داری متناوب برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون پایین یا دیابت هستند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند.
  • افرادی که دچار اختلالات تغذیه ای هستند.
  • طرح 8/16 برای زنان باردار، شیرده یا بانوانی که قصد باردار شدن مناسب نیست. یعنی به عنوان یک رژیم شیردهی نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه غذایی رژیم فستینگ

با اینکه برنامه غذایی رژیم فستینگ یک برنامه مشخص شده نیست و شما اجازه مصرف هر گونه ماده غذایی در بازه زمانی 8 ساعته را دارید؛ اما تمرکز بر مواد غذایی سالم و محدودیت مصرف مواد غذایی ناسالم علاوه بر اینکه منجر به کاهش وزن و لاغری می شود، برای سلامتی بدن شما هم می تواند مفید باشد. یک رژیم لاغری سالم و اصولی استفاده از مواد غذایی زیر را پیشنهاد می کند:

  • میوه ها و سبزیجات؛
  • غلات کامل اعم از کینوا، برنج قهوه ای، جو دوسر و جو؛
  • پروتئین کم چرب مانند گوشت ماکیان، ماهی، لوبیا، عدس، توفو، آجیل ها، مغزها، پنیر کم چرب و تخم مرغ؛
  • چربی های مفید مانند ماهی های چرب، زیتون، روغن زیتون، نارگیل، آواکادوو، آجیل ها و مغزها؛
  • نوشیدن آب؛
  • رژیم روزه داری متناوب مصرف نوشیدنی های بدون کالری مانند آب، قهوه و چای را در طول 16 ساعت هم مجاز می داند.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای کم کالری

عوارض رژیم فستینگ

  • گرسنگی، ضعف و خستگی در مراحل شروع رژیم؛
  • پرخوری عصبی یا استفاده از مواد غذایی ناسالم در بازه زمانی 8 ساعته به دلیل گرسنگی شدید؛
  • سوزش معده یا رفلاکس معده به دلیل پرخوری؛
  • این رژیم ممکن است افسردگی و اضطراب افرادی که دچار این مشکلات هستند را تشدید کند.

 منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

منظور از جراحی لاغری چیست ؟ عمل لاغری چگونه در کاهش وزن ما موثر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

جراحی لاغری درمانی است که با کاهش اندازه معده، میزان غذایی را که می‌توانید بخورید به حداقل می‌رساند. انواع مختلفی از درمان‌های لاغری برای کمک به شما در کاهش وزن، کاهش اندازه سهم غذاهای شما و داشتن یک سبک زندگی سالم در دسترس است. همانند یک رژیم لاغری اصولی ، ورزش روزامه، عمل های جراحی لاغری و ...

آمادگی های قبل از جراحی لاغری

قبل از جراحی لاغری، شما باید با چندین متخصص تغذیه، روان‌پزشک یا روانشناس، یک متخصص داخلی ملاقات کنید.

  • پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند، یک معاینه بدنی کامل بر روی شما انجام می‌دهد و آزمایش خون می‌دهید. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، او احتمالاً از شما می‌خواهد سیگار کشیدن را حداقل 6 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.
  • جراح درباره جراحی ازجمله نحوه آماده‌سازی برای آن و نوع پیگیری به شما اطلاعات بیشتری خواهد داد.
  • متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که بعد از جراحی چه چیز و چه مقدار قادر به خوردن و نوشیدن هستید و به شما کمک می‌کند تا برای تغییر سبک زندگی خود پس از جراحی آماده شوید.
  • روان‌پزشک یا روانشناس ممکن است ارزیابی کند که آیا جراحی چاقی برای شما گزینه ی خوبی است یا خیر.

این متخصصان همچنین به شما توصیه می‌کنند قبل و بعد از جراحی بیشتر فعالیت کنید و یک برنامه غذایی سالم در پیش بگیرید. در برخی موارد، کاهش وزن و نزدیک شدن سطح قند خون به قبل از جراحی ممکن است احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی را کاهش دهد.

بعد از جراحی چه انتظاری باید داشته باشم؟

در ابتدا شما باید بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را انتخاب کنید. پس از جراحی، باید به اندازه کافی استراحت کرده تا بهبود بیابید. اگرچه نوع پیگیری با توجه به نوع جراحی متفاوت است،اما برای اطمینان از دریافت درست و کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی باید مکمل‌هایی را که پزشک برای شما تجویز می‌کند مصرف کنید.

راه رفتن و حرکت در خانه می تواند به بهبود شما سرعت بخشد. ورزش کردن را به‌آرامی شروع کنید و ورزش هایی که دکترتان برای شما انتخاب کرده است را با دقت انجام دهید. به میزانی که احساس راحتی بیشتری می‌کنید، فعالیت بدنی خود را نیز بیشتر کنید.

پس از جراحی، اکثر افراد طی چندین هفته و به مرور از یک رژیم غذایی مایع به سمت یک رژیم غذایی نرم مانند پنیر ، ماست یا سوپ و سپس به سمت غذاهای جامد می‌روند. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید که کدام غذاها و نوشیدنی‌ها را مصرف کنید و از مصرف کدام‌ یک باید خودداری کنید. شما باید وعده‌های غذایی کوچک بخورید و غذای خود را به‌خوبی بجوید.

در جراحی لاغری چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟

میزان و حجم لاغری افراد پس از جراحی لاغری به خود شخص و نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. نتایج به‌ دست‌آمده از مطالعه‌ای که به مدت 3 سال پس از جراحی روی افراد مختلف انجام شد، نشان داد کسانی که تحت عمل جراحی باندینگ معده قرار گرفته بودند به‌ طور متوسط حدود 20 کیلو گرم وزن کم کرده بودند. افرادی که عمل بای پس معده داشتند حدودا 40 کیلو کاهش وزن داشتند. بیشتر افراد با گذشت زمان، دوباره مقداری وزن به دست آوردند اما بازیابی وزن در مقایسه با کاهش وزن اولیه معمولاً مقدار اندکی بوده است.

کاهش وزن در انواع مختلف جراحی لاغری می‌تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل فقط به عمل جراحی بستگی ندارد بلکه ایجاد یک سبک زندگی سالم است که می تواند دوام نتیجه جراحی را تضمین کند.

برای مثال می توان گفت که سریع ترین روش لاغری شکم و پهلو انجام عمل جراحی لاغری می باشد اما شما باید بر اساس نیاز ها و شرایط خود تصمیم بگیرید.

منبع : https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

افراد زیادی وجود دارند که رژیم گرفتن را با خوردن غذاهای بدمزه و گرسنگی اشتباه می گیرند. اما باید بدانید که با کاهش کالری دریافتی روزانه خود راحت تر می توانید به لاغری و کاهش وزن دست یابید. استفاده از غذاهای کم کالری و سیر کننده می تواند به شما کمک کند. اما رعایت میزان مواد مغذی دریافتی امری بسیار مهم است. این نکته را بدین دلیل بیان می کنیم که برخی از انواع غذاهای رژیمی از ارزش غذایی بالاتری برخوردار هستند.

افراد برای لاغری از راه ها و رژیم های زیادی استفاده می کنند. هر کدام از این روش ها قوانین و دستوالعمل های متفاوتی دارد. در ادامه با انواع غذاهای کم کالری آشنا می شوید.

انواع غذاها با کالری صفر

کالری به میزان انرژیم موجود در هر ماده غذایی می گویند. بدن انسان برای انجام فعالیت ها و زنده ماندن نیازمند به کالری است.

برخی از مواد غذایی هستند که با عنوان مواد غذایی صفر کالری و یا کالری منفی شناخته می شوند. میزان کالری ای که بعد از خوردن آن برای جویدن، هضم و سوخت و ساز مصرف می کند، از کالری خود غذا کمتر است. برای مثال شما با خوردن مواد غذایی همانند: هویج، کرفس و کلم بروکلی نه تنها کالری دریافت نمی کنید بلکه کالری هم می سوزانید.

غذاهای کم کالری

 اخیرا افراد زیادی به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند. برای محقق کردن این امر افراد باید از غذاهای کم کالری استفاده کنند. در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوید.

اوت میل

برای مثال یکی از غذاهای کم کالری که برای صبحانه از آن استفاده می شود، اوت میل کره بادام زمینی، موز و دانه چیا است. ماده اصلی این غذای کم کالری جو دو سر است.

از دیگر ماده مغذی موجود در این غذای کم کالری می شود به دانه چیا اشاره کرد که سرشار از ویتامین های  B1،B2، B3 و پتاسیم است.

ماکارانی کدو سبز

یکی دیگر از سبزیجاتی که همیشه به دنبال راهی برای مصرف آن هستیم، کدو سبز است. تهیه غذای رژیمی با کدو سبز می تواند باعث کاهش وزن شود و نمونه ای بارز از یک غذای کم کالری است. ماکارانی کدو سبز بدین صورت است که با رشته ای کردن کدو شروع می شود. ماکارانی کدو سبز مقدار 184 کالری را داراست.

خوراک بامیه با مرغ

خوراک مرغ و بامیه جزو دسته غذای رژیمی با مرغ است که اکثر افراد از آن برای کاهش وزن استفاده می کنند. کالری این غذای خوشمزه و ک کالری 113 است.

منبع

 

  • Elnaz Shokri