سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

سلامت فردی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از جمله شیوه‌هایی که در تغییر رنگ و سفید کردن دندان‌ها مؤثر است بلیچینگ دندان و کامپوزیت است؛ که علاوه بر سفید کردن دندان‌ها باعث تغییر شکل ظاهری دندان‌ها شده و زیبایی بسیاری به دندان‌های شما هدیه می‌کند. اما بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت ؟

کامپوزیت دندان چیست؟

روکش های کامپوزیت دندان شیوه بسیار آسان و سریع برای تغییر و اصلاح لبخندهای نازیبا است. لمینت های سرامیکی، روکش های کامپوزیت تنها در یک جلسه توسط متخصص دندانپزشکی کار می شود.

ونیر کامپوزیت یکی از روش های ترمیم و زیبایی دندان است که فقط یک سفید کننده نمی‌باشد، بلکه می‌تواند معضلات دندان را مانند لکه‌ها، ترک خوردگی، زرد بودن و یا ناهموار بودن را برطرف کند.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ روشی است برای سفید کردن دندان‌ ها و زیبایی را به دندان‌های بیمار بر می‌گرداند؛ دندانپزشک از یک ماده سفید کننده هیدروژن استفاده می‌کند.

تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت دندان

بلیچینگ برای درمان دندان‌های زرد و یا لکه‌های ناشی از مواد غذایی استفاده می‌شود. از بین بردن برخی از رنگ‌های خاکستری و قوی دندان توسط بلیچینگ دندان سخت‌تر است. برای تغییر رنگ دندان‌ها، روکش کامپوزیتی دندان و لمینت دندان گزینه مناسب‌تری هستند. با کامپوزیت و لمینت، یک بیمار می‌تواند سایه دقیقی از رنگ سفیدی که علاقه دارد برای دندان‌هایش انتخاب کند.

کامپوزیت ارزان‌تر است یا بلیچینگ دندان

بلیچینگ و ونیر کامپوزیت هر دو به سفید کردن دندان‌ها و تغییر رنگ انها کمک می‌کنند و لبخند زیبا را در دهان ایجاد می‌کنند؛ که در زیبایی صورت افراد تأثیر گذار است؛ اما با این وجود کامپوزیت دندان می‌تواند علاوه بر تغییر رنگ بسیاری از مشکلات دندان را نیز برطرف کند و از عمر بالایی نسبت به بلیچینگ برخوردار است. به همین جهت قطعا تعرفه‌های درمانی کامپوزیت از بلیچینگ بیشتر خواهد بود و بیمارانی که به دنبال درمان ارزان هستند، باید از بلیچینگ دندان استفاده کنند.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

عمل لاغری معده:

اسلیو معده و بارداری یکی از داغ ترین مسائل امروزه شده است. در دنیای امروز، چاقی در سرتا سر جهان و ایران مشکلی ناراحت کننده محسوب می شود. از علل عمده آن می توان به پرخوری، سبک نادرست غذا خوردن، عدم فعالیت، وراثت، کم کاری تیروئید، سن، بارداری و کمبود خواب اشاره کرد.

عمل لاغری اسلیو معده:

جراحی اسلیو معده بدین صورت است که جراح چاقی بیش از نیمی از معده را برش می دهد. یعنی چیزی حدود 80 درصد آن برداشته می شود. این اتفاق باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن و لاغری می شود.

آن بخشی از معده که برش زده می شود فوندوس نام دارد و عامل تولید هورمون گرلین است. این هورمون دلیل اصلی چاقی در افراد است.

انواع عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده دو نوع است:

اسلیو معده به حالت گشاد: که در آن تقریباً 60 درصد از معده حذف می شود و برای افراد با توده بدنی 30-35 مناسب است. یعنی افرادی که وزنی حدود 150 کیلو دارند.

اسلیو معده به حالت تنگ: در این نوع روش، تقریباً 80 درصد ازمعده برداشته می شود که برای افراد با توده بدنی 35-45 مناسب است.

عمل های لاغری بدون عوارض

بیشتر افراد در کنترل خورد و خوراک و اشتهای خود دچار مشکل هستند. که این امر موجب تجمع چربی و اضافه وزن می شود. بدین ترتیب برخی افراد سعی می کنند با استفاده از روش های نوین پزشکی مانند بوتاکس و بالون معده برای کاهش وزن قدم بردارند. یکی از دغده هایی که افرادی که نیاز به عمل های لاغری دارند میزان خطرات عمل لاغری است و به دنبال عمل لاغری بدون عوارض هستند.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده یک روش غیرجراحی است. بوتاکس معده یکی از جدیدترین تکنیک هایی است که برای کاهش وزن پس از استفاده زیاد از بوتاکس در زمینه لوازم آرایشی استفاده می شود.

هدف از انجام بوتاکس معده کاهش مصرف غذا، احساس سیری سریعتر و کاهش دوره گرسنگی برای کمک به کاهش وزن است.

بالن معده چیست؟

عمل بالن معده نیز جزو روش های لاغری غیر جراحی است. و بهترین روش لاغری شناخته می شود زیرا بدون برداشتن بخشی از معده، اندازه آن تغییر می یابد. بدین صورت که با قرار دادن یک بالون لاستیکی سیلیکونی در داخل معده باعث می شود که فرد با خورد غذای کمی، احساس سیری کند.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

بعد از ارتودنسی لمینت دندان، یکی از پر طرفدارترین روش های ترمیم و زیبایی دندان است که برای داشتن لبخندی با دندان های سفید و درخشان یا به تعبیر امروزی «لبخند هالیوودی » در دنیای امروزی کاربرد زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد و این امر باعث رونق علم دندان پزشکی در دهه های اخیر نیز گردیده است. امروزه لمینت دندان بدون تراش، جایگزین مناسبی نسبت به روش های قدیمی لمینت است که سلامت دندان در آن به خوبی حفظ می شود و نیازی به تراش دندان در آن وجود ندارد.

لمینت دندان چیست؟ برای چه مواردی کاربرد دارد؟

باید بدانیم که لمینت دندان، یک جایگزین درمانی برای دندان های از دست رفته نیست، بلکه تنها برای زیبایی دندان کاربرد دارد.

لمینت دندان لایه ای است که برای هر دو فک بالا و پایین مورد استفاده است و با هدف برطرف کردن زردی دندان، فواصل دندانی، دندان لپ پر شده، ترک ها و شکستگی های دندانی، همچنین دندان هایی که تمایل به سمت زبان دارند و دیگر آسیب های دندانی به کار برده می شود تا ظاهر زیبایی به دندان داده شود.

انواع لمینت

لمینت ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. لمینت پرسلن
  2. لمینت کامپوزیت
  3. لومینرز تقسیم

که در زیر به ویژگی هر یک از آنها می پردازیم:

لمینت پرسلن

این نوع لمینت از جنس پرسلن یا به تعبیر عامیانه «سرامیکی » یا «چینی » است که به «لمینت با تراش دندان» هم مشهور است که پزشک بعد از تراش و قالب گیری از دندان های بیمار یک ونیر موقت بر روی دندان بیمار می گذارد سپس قالب گرفته شده را به لابراتور می فرستد و لابراتوار قالب و رنگ انتخاب شده را به نمایندگی های معتبر ارسال می کند

 

لمینت کامپوزیت

لمینت کامپوزیت از جنس پلیمر است که به عنوان «ترمیم پلاستیکی » نیز شناخته می شود. در این روش عموماً نیازی به تراشیدن دندان نیست بلکه دندانپزشک، بدون تراش، کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی مینای دندان می چسباند. لمینت کامپوزیت دندان دارای رنگ های متنوعی است که بیمار می تواند به راحتی رنگ دلخواه متناسب با دندانش را انتخاب کند.

 

لیمنت بدون تراش

لمینت بدون تراش که به «لومینیرز» نیز شناخته می شود، جدیدترین و بی خطرترین روش ترمیم در دندان پزشکی است که از نوعی از ونیرهای دندان فوق نازک همانند لنزهای چشمی از جنس کریستال های نانو ساخته شده است که دارای ضخامتی در حدود دو دهم تا چهاردهم میلی‌متر است که بدون تراش دندان می توان آنها را برای دندان های جلویی نصب کرد.

لمینت دندان بدون تراش باید توسط دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ماهر انجام گیرد تا عیوب ظاهری دندان را به خوبی پوشش بدهد و دندان ظاهری طبیعی داشته باشد .

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

برای داشتن یک رژیم لاغری سریع ، این 5 مرحله را رعایت کنید:

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

با حذف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا شروع کنید: شیرینی، نان، ماکارونی، میوه و غذاهای مشابه. مصرف کربوهیدرات کم به دلایل مختلفی می‌تواند کاهش وزن را به میزان قابل‌توجهی تسریع کند. طبق تحقیقات، رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات – که به رژیم‌های کتو نیز معروف هستند – گرسنگی را کاهش می‌دهند. به شما این امکان را می‌دهد که کمتر غذا بخورید و سریع وزن خود را بدون محدودکردن عمدی کالری و بدون احساس گرسنگی کاهش دهید.همچنین برای کنترل میزان کالری مصرفی روزانه خود از رژیم کالری شماری استفاده کنید.

مقدار زیادی پروتئین بخورید

پروتئین یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما برای زنده ماندن و رشد نیاز دارد. افزایش مصرف پروتئین به تسریع کاهش وزن شما کمک می‌کند. پروتئین می‌تواند با تحریک بدن شما در ترشح هورمون‌هایی که به شما احساس سیری و رضایت می‌کنند، اشتهای شما را سرکوب می‌کند.

مصرف چربی را در حد متوسط ​​نگه دارید

وقتی سعی می‌کنید با استفاده از رژیم لاغری سریع وزن خود را کاهش دهید، خوردن چربی کمتر ممکن است منطقی به نظر برسد. اما ایده خوبی نیست که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و بدون چربی استفاده کنید. به‌احتمال زیاد ظرف چند روز یا چند هفته احساس خوبی از رژیم خود نخواهید داشت و مطمئناً در دراز مدت پایدار نخواهد بود. به‌اندازه متوسط از چربی‌های مفید استفاده نمایید.

به سراغ سبزیجات غیر نشاسته‌ای بروید

سبزیجات برگ‌ دار و دیگر سبزیجات بدون نشاسته غذاهای عالی برای کاهش سریع وزن هستند. کربوهیدرات‌ها و کالری آنها بسیار کم است، اما این مواد دارای فیبر هستند که می‌تواند به شما در احساس سیری کمک کند. در رژیم اتکینز که به میلیون‌ها نفر در کاهش وزن کمک کرده است، توصیه می‌شود هر روز دو فنجان سبزیجات سبز برگ و یک فنجان سبزیجات کم کربوهیدرات بخورید. این توصیه برای کاهش سریع وزن در مرحله اولیه رژیم غذایی طراحی شده است.

کمی ورزش کنید، اما زیاده‌ روی نکنید

طبق مطالعات انجام شده، فعالیت بدنی به ‌تنهایی تأثیر محدودی بر کاهش وزن دارد. رژیم لاغری اصولی میتواند کمک بیشتری یه افراد کند و ورزش منظم نیز می‌تواند مزایایی را در طول کاهش وزن به همراه داشته باشد. انجام فعالیت‌های هوازی (مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری) و تمرینات مقاومتی (به‌عنوان‌مثال، بلندکردن وزنه) می‌تواند میزان سوخت‌ و ساز بدن را افزایش داده و به حفظ ماهیچه‌ها کمک کند. تمرین روزانه شدید و چند ساعت در روز برای کاهش وزن و سلامتی ضروری نیست.

آهسته غذا بخورید

برای تسریع کاهش وزن، سرعت غذا خوردن خود را آرام کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که آهسته غذا خوردن به شما کمک می‌کند غذای کمتری بخورید و وزن خود را کاهش دهید. محیط آرامی را برای غذا خوردن انتخاب کنید و تا حد امکان از مواردی همچون تلویزیون که حواستان را هنگام غذا خوردن پرت می‌کند، بپرهیزید.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

اسلیو معده

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که در آن اندازه معده به منظور کمک به کاهش وزن کوچک می شود. حدود 80 درصد از معده به شکل غیرقابل برگشتی، برداشته می شود. کاهش چشمگیر اندازه معده به این معناست که فرد می تواند در هر وعده، تنها به مقدار نصف فنجان غذا بخورد که همین کاهش حجم غذا، موجب کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن می شود. البته این امکان وجود دارد که بیمار پس از جراحی، با پرخوری نیز بتواند مقداری وزن کم کند که ممکن است در این صورت به عوارض اسلیو معده دچار شود. در ادامه با علائم نشتی اسلیو معده آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد اسلیو معده و بارداری بدانید.

علائم نشتی اسلیو معده را جدی بگیرید.

  • افزایش ضربان قلب
  •  تنگی نفس
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • شانه درد
  • سرگیجه
  • تب

 

بای پس معده

بای پس معده یکی از متداول ترین جراحی های لاغری است. طی جراحی بای پس معده، بخش پایینی معده کنار گذاشته می شود و تنها قسمت بالای معده باقی می ماند. بخش اول روده کوچک بریده می شود. ابتدای آن به کیسه جدید معده متصل می شود که به این نقطه تلاقی، یک آناستوموز می گویند. انتهای این لوله نیز به بقیه روده کوچک وصل می شود و یک آناستوموز دیگر می سازد.

مانند هر جراحی دیگری، بای پس معده نیز در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که در این قسمت به یکی از شایع ترین عوارض عمل بای پس معده یعنی نشت آناستوموز می پردازیم.

علائم نشتی بای پس معده

نشتی ممکن است در هر یک از آناستوموز ها یه وجود آید. نشت آناستوموز بسته به نوع جراحی (باز یا لاپاراسکوپی) در ۱.۵ تا ۶ درصد از عمل های بای پس اتفاق می افتد. نشت آناستوموز ممکن است طی چندین هفته پس از جراحی بروز پیدا کند اما اکثر نشت ها طی ۳ روز پس از جراحی ایجاد می شوند.علائم و نشانه های نشتی بای پس چیست؟

  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تب
  • معده درد
  • ترشح از جای زخم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در شانه سمت چپ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش تولید ادرار
  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

در ادامه با اینکه به چه کسی متخصص ارتودنسی می گویند و متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را حل می کند آشنا می شوید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندان پزشکی است که با هماهنگی و روابط بین فک ها و دندان ها با هم سر و کار دارند. اگر زمانی شخص با اختلال های ناصافی دندان ها و یا مشکلات ساختاری دندان و فک روبه رو باشد باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

به چه کسی متخصص ارتودنسی می گوییم؟

متخصص ارتودنسی دندان پزشکی است که بعد از گذراندن دوره عمومی دندان پزشکی چند سال دیگر در دانشگاه درس می خواند تا بتواند در برطرف کردن یا اصلاح نا هماهنگی ها، نا هنجاری ها و عدم تراز دندان ها به تبحر برسد.

درمان های ارتودنسی:

بهترین و مهم ترین روش هایی که یک متخصص ارتودنسی برای حل مشکلات دندانی بیمار از آن یاری میگیرد عبارتند از:

ارتودنسی ثابت:

ارتودنسی ثابت جزو رایج ترین و قدیمی ترین روش های ارتودنسی است. این بریس های ثابت از اجزای مختلفی مثل سیم های قوس دار، باند، الاستیک ها و براکت ها تشکیل شده اند. این بریس ها توسط متخصص ارتودنسی روی دندان ها نصب می شوند و تا پایان دوره درمان روی دندان ها باقی می مانند.

ارتودنسی متحرک:

زمانی که بیمار دچار یکی از موارد زیر باشد امکان استفاده از ارتودنسی متحرک وجود دارد.

  • نوع اختلال و شدت آن جزئی باشد
  • تاب و توان بریس ثابت را ندارد
  • متعهد به استفاده منظم از دستگاه ارتودنسی هستند.

برای این افراد از دستگاه هایی استفاده می کنیم که قابلیت جابجایی دارند و متحرک هستند. بیمار هر زمانی که دلش خواست میتواند دستگاه را بردارد.

ارتودنسی نامرئی:

 

حال اگر در نظر بگیریم که بیمار مشکل ارتودنسی دارد اما اظهار دارد که نمیخواهد کسی متوجه این بشود که من ارتودنسی کرده ام.

ما برای این دسته از بیماران از دسگاه های ارتودنسی ناکرئی برای برآورده کردن خواسته هایشان استفاده می کنیم.

انواع مختلف ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • سیستم ارتودنسی سرامیکی
  • سیستم لینگوال یا پشت دندانی
  • الاینترها و اینویزیلاین ها
  • ریتینرها یا نگهدارنده ها

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد ارتودنسی بدون سیم و محدودیت های آن باید بدانید.

این ها درمان های رایج ارتودنسی نامرئی هستند که به یک متخصص ارتودنسی این اجازه را میدهند دندان های مراجعانش را بدون اینکه کسی متوجه آن ها شود صاف و یکدست کند.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

عمل لاغری

چندین سال پیش عمل باندینگ معده یکی از پرطرفدارترین عمل های جراحی چاقی در جهان بود. اما چند سالی است که به لطف تجهیزات لاپاراسکوپی و تحقیقات گسترده، عمل هایی مثل اسلیو معده، بای پس روده و یا معده و … جای خود را به باندینگ داده اند. هرچند که در عمل، تمامی این روش ها هدفی جز لاغر شدن افراد و خلاص شدن از چاقی ندارند، اما بین آن ها تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه ما انواع عمل لاغری را نام میبریم و شما می توانید همراه با مشاوره پزشک متخصص بهترین عمل لاغری را انتخاب کنید.

۷ عمل رایج و پر طرفدار لاغری در جهان بر اساس آمار و ارقام و تمایل بیماران

  1. عمل جراحی اسلیو معده
  2. عمل جراحی بای پس معده
  3. عمل جراحی بای پس روده
  4. عمل پلیکاسیون یا پلیسه معده
  5. عمل باندینگ معده یا حلقه گذاری معده
  6. بالون معده
  7. تخلیه درمانی یا آسپیره آسیست

 

عمل جراحی اسلیو معده

اسلیو معده و بارداری یکی از داغ ترین مسائل امروزه شده است. در دنیای امروز، چاقی در سرتا سر جهان و ایران مشکلی ناراحت کننده محسوب می شود. از علل عمده آن می توان به پرخوری، سبک نادرست غذا خوردن، عدم فعالیت، وراثت، کم کاری تیروئید، سن، بارداری و کمبود خواب اشاره کرد.

عمل جراحی برای لاغری صورت

انجام عمل جراحی لاغری راه حلی است که با استفاده از آن شما به فرم دلخواه خود می رسید.

درحالی ‌که بیشتر افراد به لاغر کردن بدن خود اهمیت میدهند، اما برخی آرزوی صورتی لاغرتر دارند. متأسفانه، ورزش به ‌تنهایی همیشه برای بهبود شکل و مشخصات صورت کافی نیست. به همین خاطر افراد روی به عمل جراحی لاغری صورت می آورند. البته ورزش و رژیم غذایی می‌توانند نتایج طولانی‌مدت ایجاد کنند، اما مدتی طول می‌کشد تا اثرات مشهود ایجاد شود.

عمل های لاغری و عوارض آن

بیشتر افراد در کنترل خورد و خوراک و اشتهای خود دچار مشکل هستند. که این امر موجب تجمع چربی و اضافه وزن می شود. بدین ترتیب برخی افراد سعی می کنند با استفاده از روش های نوین پزشکی مانند بوتاکس و بالون معده برای کاهش وزن قدم بردارند. یکی از دغده هایی که افرادی که نیاز به عمل های لاغری دارند میزان خطرات عمل لاغری است. در ادامه با چند عمل لاغری بدون عوارض آشنا می شویم.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در سراسر دنیا در حال گسترش می‌باشد. غذای مصرفی فرد، بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم غذایی برای افراد دیابتی ضروری است.

البته غذای یک فرد دیابتی با غذایی که یک فرد عادی می‌خورد فرق زیادی ندارد و همه گروه‌های غذایی در رژیم این افراد قرار دارند اما باید در مصرف و انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

 کدام یک از گروه‌های غذایی برای رژیم دیابتی مفید است؟

در رژیم دیابتی، از هر گروه از مواد غذایی فقط برخی از آنها مجاز هستند. در زیر به تعدادی از این مواد مفید اشاره میکنیم.

غلات و نشاسته‌ها

بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و انتخاب کربوهیدرات سالم از اهمیت بالای برخوردار است.

نشاسته و غلات مجاز:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، بلغور، جو، کینوا
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مواد غذایی تولید شده از غلات کامل و بدون شکر

سبزیجات

سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد و باعث تعادل در هضم توسط بدن میشود و به کنترل قند خون  کمک می‌کند.

سبزیجات مجاز:

  • سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز و کبابی
  • سبزیجات منجمد ساده یا کمی بخار پز
  • سبزیجات رنگی مثل هویج، فلفل قرمز، پیاز، بادمجون

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و به طور طبیعی دارای مقدار بسیار کم نمک و سدیم هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

میوه های مجاز:

  • میوه‌ تازه
  • میوه منجمد
  • میوه کنسرو شده بدون شکر
  • مربای بدون شکر یا کم شکر
  • سس سیب بدون شکر

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات حاوی پروتئین بالایی هستند و تنوع غذایی بسیار زیادی در این گروه وجود دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف این گروه به دلیل تنوع بالایی که دارد توصیه می‌شود.

غذاهای مجاز:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا،آجیل و دانه‌ها
  • ماهی و سایر ماکیان
  • تخم مرغ
  • گوشت های کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون

چربی‌ها و روغن‌ها

مصرف نادرست و بیش از حد این گروه باعث افزایش وزن و عدم کنترل دیابت می‌شود.

انتخاب‌های مناسب و مفید در این گروه:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی: آجیل، دانه‌ها و آووکادو
  • مواد غذایی که اسید چرب امگا3 دارند: ماهی سالمون، ماهی تن
  • روغن‌های گیاهی: روغن کانولا، هسته‌ی انگور، زیتون

شیر و لبنیات

افراد دیابتی باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند مانند: شیر بدون چربی یا با چربی 1 درصد، ماست و پنیر کم چرب، خامه ترش کم چرب یا بدون چربی

نوشیدنی‌ها

مصرف آب گاز دار و بدون طعم، چای شیرین نشده و قهوه مجاز است. خوردن نوشابه های معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی شکلاتی و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

افراد مبتلا به دیابت باید از یک رژیم غذایی اصولی و مناسب برای خود استفاده کنند. بیشتر پزشکان در قدم اول رژیم کتوژنیک را توصیه می کنند.

باید در نظر داشته باشید که بایدها و نباید های یک رژیم غذایی باید بطور مرتب رعایت شود. افرادی که در این زمینه دچار مشکل هستند میتوانند از نرم افزارهای لاغری استفاده کنند که همیشه در گوشی همراه خود داشته باشند. برای نمونه می توانند از رژیم نوم استفاده کنند.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

سلبریتی های مشهور برای داشتن لبخند هالیوودی، در سنین نوجوانی یا جوانی از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان های خود استفاده کرده اند؛ زیرا زیبایی ظاهرشان باعث ایجاد فرصت های شغلی برای آنها می شود. چهره بسیاری از این افراد، بعد از طی کردن پروسه درمانی توانسته است تفاوت های آشکاری پیدا کند.

سیم کشی های ارتودنسی باید هر ۴ الی ۶ هفته یکبار تنظیم شوند و طول دوره درمانی با توجه به نوع مشکل، شدت آن و سن بیمار می تواند ۱ الی ۳ سال طول بکشد. به دلیل فضایی که بین دندان ها و بریس ها وجود دارد، امکان رشد باکتری ها بیشتر است؛ بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان در طی این پروسه درمانی، بسیار مهم است.

عوامل تاثیرگذار بر ناهنجاری های دندان و فک

عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند بر ناهنجاری های فک و دندان ها تاثیر بگذارند.

  • عامل ژنتیکی: در عامل ژنتیکی کوچک بودن فک می تواند باعث نامرتبی و شلوغی دندان ها شود و در صورت بزرگ بودن فک، دندان ها فاصله دار به نظر می رسند.
  • عوامل محیطی: از عوامل محیطی می توان به مکیدن انگشت، از دست دادن زود هنگام دندان های شیری و وجود لوزه های متورم اشاره کرد.

سلبریتی ها از کدام روش های ارتودنسی برای درمان استفاده می کنند؟

ارتودنسی سلبریتی ها میتواند یکی از انواع ارتودنسی های ثابت جهت رفع ناهنجاری های فک و دندان باشد.

انواع ارتودنسی ثابت :

  • ارتودنسی فلزی: ارتودنسی فلزی به دلیل اینکه هزینه درمانی کمتری دارد، مورد استفاده افراد بسیاری قرار گرفته . در این روش، ارتودنتیست از بریس هایی از جنس فلز ضد زنگ استفاده می کند.
  • ارتودنسی سرامیکی: ارتودنسی سرامیکی از نظر عملکردی مشابه ارتودنسی فلزی است، اما بریس های به کار رفته در این سیستم از جنس سرامیک یا پلاستیک هستند که به صورت شفاف یا هم رنگ دندان ها وجود دارند.
  • ارتودنسی لینگوال: در «ارتودنسی لینگوال» یا «ارتودنسی زبانی»، بریس ها بر پشت دندان ها چسبانده می شوند.
  • ارتودنسی دیمون: رتودنسی دیمون به عنوان «ارتودنسی سریع» نیز شناخته می شود. در این سیستم ارتودنسی برخلاف ارتودنسی فلزی از کش های ارتودنسی استفاده نمی شود،

تجهیزات فانکشنال

این دستگاه ها از نوع ارتودنسی متحرک هستند که برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها می توانند برای اصلاح بایت و اورجت به کار روند که استفاده از آنها نیاز به همکاری بیمار با ارتودنتیست دارد.

  • Elnaz Shokri
  • ۰
  • ۰

امروزه اسلیو معده و بازداری جزو مسائل داغ محسوب می شود. چاقی معقوله ای است که باعث ناراحتی بسیاری از افراد است. از دلایل چاقی میتوان به پرخوری، سبک نادرست تغذیه، عدم فعالیت، وراثت، کم کاری تیروئید، سن، بارداری و کمبود خواب اشاره کرد.

جراحی لاغری اسلیو معده:

در جراحی اسلیو معده جراح چاقی بیشتر از نیمی از معده را برش می دهد. بدین صورت که 80 درصد آن را برمی دارند. انجام این عمل موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود.

بخش حذف شده ی معده فوندوس نام دارد و عامل تولید هورمون گرلین است. این هورمون دلیل اصلی چاقی در افراد است.

انواع عمل اسلیو معده:

2 نوع عمل اسلیو معده وجود دارد:

اسلیو معده به حالت گشاد: که در آن تقریباً 60 درصد از معده حذف می شود و برای افراد با توده بدنی 30-35 مناسب است. یعنی افرادی که وزنی حدود 150 کیلو دارند.

 

اسلیو معده به حالت تنگ: در این نوع روش، تقریباً 80 درصد ازمعده برداشته می شود که برای افراد با توده بدنی 35-45 مناسب است.

کاندیدای عمل جراحی لاغری اسلیو معده چه کسانی هستند؟

این عمل جراحی برای همه افراد کاربرد ندارد و بهتر است فقط کسانی که دچار چاقی بیش از حد هستند اقدام به انجام این عمل کنند. همچنین این عمل برای افرادی که سال های طولانی از روش های دیگر برای لاغر شدن استفاده کرده و موفق نشده اند مناسب است.

بارداری پس از اسلیو معده چگونه است؟

در سال های اخیر امار افراد مبتلا به چاقی بسیار بالاتر رفته است، رشد روز افزون جراحی های لاغری باعث شده است که تعداد زیادی از زنان در سن باروری، تن به عمل های جراحی های لاغری می دهند.

بعد از عمل جراحی لاغری امکان بارداری وجود دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت: بارداری بعد از اسلیو معده بسیار بهتر از بارداری در چاقی بیش از حد است. در صورت داشتن اضافه وزن شدید، به علت غیر طبیعی بودن هورمون ها ، ممکن است دچار مشکل شوند. با انجام عمل اسلیو معده در بارداری دچار کاهش وزن می شوید که این امر موجب بهبود وضعیت کیست های تخمدان می شود.

منبع

  • Elnaz Shokri